gnunet-developers

[GNUnet-developers] Java (was Freenet 0.5)

From: Jan Marco Alkema
Subject: [GNUnet-developers] Java (was Freenet 0.5)
Date: Tue, 5 Nov 2002 04:42:04 -0800

Hoi Krista,

Ik zie geen probleem met de gnunet source code en het auteursrecht. Het gaat
dus om het gebruik van een gnunet applicatie in relatie tot het
auteursrecht. Mensen zetten mogelijk wel intellectuele eigendommen van
iemand anders op gnunet. Denk aan MP3’s van popartiesten.

Er zijn m.i. twee arresten van belang namelijk van Kazaa en Napster. Kazaa
komt neer op dat de eindgebruiker verantwoordelijk is wat hij van het gnunet
afhaalt. Haalt hij (persoon A) de laatste cd van doctor dre van gnunet dan
zal de platenmaatschappij maar een rechtzaak moeten beginnen tegen persoon
A. De makers van gnunet kan je zien als de fabriek van een BMW. Men kan toch
ook niet de BMW fabriek aansprakelijk stellen als iemand met een BMW iemand
dood rijdt. N.B. Een auto kan een moord wapen zijn.

Het andere arrest is het Napster arrest. Als je op iemand anders zijn server
(bijvoorbeeld een PHP gnunet GUI op jouw server die openstaat naar de
wereld) songs kan zoeken dan heb je een probleem. Je weet wat met Napster is
afgelopen. Op zich vind ik dat wel vreemd, want het Napster idee is
hetzelfde als een zoekengine. Ik heb nog geen zoekengines gerechtelijk zien
afsluiten. Ik denk dat de rechter heeft gedacht dat je met het Napster
concept toch als fabrikant medeplichtig bent aan het plegen van het inbreuk
op het auteursrecht.

Krista, Ik hoop dat het duidelijk is geworden. Zo, nee: Schroom dan niet om
weer te mailen,

De vriendelijke groet Jan Marco