libreplanet-discuss

[libreplanet-discuss] What do you think about calling free systems as "G

From: Adonay Felipe Nogueira
Subject: [libreplanet-discuss] What do you think about calling free systems as "GNU" systems (even if there is no GNU or Linux-libre)?
Date: Mon, 02 May 2016 10:39:13 -0300

Remember: This topic is about free system distributions (those which are
fully compliant with the GNU Free System Distribution Guidelines).

Some free software activists from Brazil have been doing a
counter-campaign against society's tendency to call GNU+Linux just as
"Linux". Instead of calling the free distributions as "GNU+Linux",
they're calling them as "GNU [distribution/system]" only. Not everyone
has accepted this technique. I'm between the fences, as usual. But I
fear that the GNU-only proponentes do have a point when they say that
"the only way to approach society with more interest is to name the free
distributions only as GNU, because society seems to ignore everything
with the Linux name at a first sight". The only exception for this name
change is the non-GNU free system distributions like Replicant, which
continues to be named just as "Replicant".

However, this also opens doors for backfiring from open source
proponents (or even from our own mates, if we replace "operating system"
with "free system distribution" in the following two phrases), such as:
"Not every operating system has GNU packages available". However, we
could also reply with phrases like: "It must be noted that not every
operating system uses the Linux kernel".

--

Assinatura automática
Não sabe qual programa de computador usar? Precisa de treinamento para

Entre em contato comigo! Os programas de computador e os manuais que
recomendo garantem a toda a sociedade as seguintes liberdades:

     1. A liberdade de uso, para qualquer fim.
     2. A liberdade de estudo e adaptação, sem a obrigação de ter que
        enviar as adaptações ao criador original.
     3. A liberdade de redistribuição (compartilhamento e venda) das
        cópias originais.
     4. A liberdade de redistribuição das cópias das adaptações feitas.

Eu não me responsabiliso caso eu não consiga abrir o arquivo que você me
enviar. O principal responsável é quase sempre o criador do programa que
você usa.

Portfólio:
https://cloud.openmailbox.org/index.php/s/amGwGbmpSX6cSth?path=%2FPortf%
C3%B3lio

Contato
      * Celular: +55 (47) 9914-0530
      * Facebook: Não possuo. Pois obriga a sociedade a usar programas
        de computador não livres.
              * Ao invés disso, escolha um dos vários servidores para
                usar a Diaspora: https://podupti.me/
              * Não se esqueça de me adicionar aos seus contatos:
                https://diasporabr.com.br/u/adfeno
      * WhatsApp: Não possuo. Pois obriga a sociedade a usar programas
        de computador não livres.
              * Caso você tenha uma conta XMPP (exemplos: a maioria dos
                servidores da Diaspora, Google Talk, League of Legends),
                eis meu endereço, por ordem de prioridade:
                     1. adfeno@openmailbox.org (usuário: adfeno;
                        domínio: openmailbox.org)
                     2. adfeno@diasporabr.com.br (usuário: adfeno;
                        domínio: diasporabr.com.br)
      * Outras formas de entrar em contato comigo:
        https://libreplanet.org/wiki/User:Adfeno
      * Explore e compartilhe tudo o que estou compartilhando: