lilypond-user

Re: Scandinavian letters in lyrics and text markup

From: Oddgeir Finstad
Subject: Re: Scandinavian letters in lyrics and text markup
Date: 18 Apr 2004 02:32:06 +0200

OK, here is the problem:

\score{
    \notes{
        \lyrics \new Lyrics {
                        Her -- ren er min hyr -- de, meg fat -- tes in -- tet.
                        Her -- ren er min hyr -- de, meg fat -- tes in -- tet.
                        Han f\o -- rer meg til gr\o n -- ne en -- ger,
                        han le -- der meg til hvi -- lens vann.
                        Han le -- der meg, __ han le -- der meg til hvi -- lens
vann.
                        Han gir sin styr -- ke til min sjel, __
                        han vi-- ser meg de ret -- te sti -- er
                        for sitt __ navns __ skyld. __
                        Selv om i d\o {} - dens m\o r -- ke dal jeg  van --
drer,
                        s\aa g\aa r jeg u -- ten frykt, for du, du f\o l -- ger
meg.
                        Selv om i d\o {} - dens m\o r -- ke dal jeg  van --
drer,
                        s\aa g\aa r jeg u -- ten frykt, for du, du f\o l -- ger
meg.
                        Din stav __
                        din stav __
                        din stav og kjepp du rek -- ker meg til tr\o st,
                        du rek -- ker meg til tr\o st,
                        meg til tr\o st.
                        Du dek -- ker meg et fry -- de -- m\aa l -- tid
                        og met -- ter meg for fi -- en -- dens "\aa" -- syn.
                        Du sal -- ver meg med ol -- je og skjen -- ker, skjen
-- ker,
                        skjen -- ker mitt be -- ger fullt.
                        Du gir meg fryd og n\aa -- de her i det -- te liv,
                        Og jeg skal bo til e -- vig tid i Her -- rens hus!
                        Du gir meg fryd og n\aa -- de her i det -- te liv,
                        Og jeg skal bo til e -- vig tid i Her -- rens hus __ !
                }
    }
    \paper {}
}

Actually, I have managed to get most of it right by experimenting, i
guess, but there are still enough problems left to stop me. I get some
unwanted spacings here and there, and other places the spacings I want
disappear. What really confuses me, though,is that identical sentences
come out slightly different in the output the first and second time.

Oddgeir