mozilla-nl-dev

[Mozilla-nl-dev] Mozilla-NL: Vertalen van web site en page.

From: Martijn Ras
Subject: [Mozilla-nl-dev] Mozilla-NL: Vertalen van web site en page.
Date: Fri, 13 Sep 2002 09:34:47 +0200

Hallo Allemaal,

De termen web site en web page worden afwisselend gebruikt in de originele bestanden van Mozilla.

Ik denk dat we moeten proberen het volgende af te spreken om een consistente vertaling te maken:

web site -> web site
internet site -> internetsite
web page -> web pagina
internet page -> internetpagina

Dan zul je denken, da's toch logisch ... in principe wel natuurlijk, maar bij het maken van de originele teksten was dat kennelijk niet logisch. Web site wordt zowel gebruikt voor het aanduiden van een site als een pagina.

Er van uitgaande dat we het allemaal wel eens zullen zijn over de volgende hiƫrarchy tussen de termen, wil ik je dan ook vragen te proberen deze regels in acht te nemen bij het vertalen:

internet/web SITE = Een collectie van web PAGES.
internet/web PAGE = Een pagina op het internet. (deel uitmakend van een web SITE)

Echter, de term internet/web SITE wordt ook regelmatig gebruikt om een pagina aan te duiden. Als dat het geval is moet internet/web SITE als internet/web pagina vertaald worden.

Mazzel,

Martijn.