mozilla-nl-dev

Re: [Mozilla-nl-dev] Verbetering Nederlandse Firebird-vertaling

From: Martijn Weisbeek \(MozBrowser\)
Subject: Re: [Mozilla-nl-dev] Verbetering Nederlandse Firebird-vertaling
Date: Sun, 4 Jan 2004 16:31:22 +0100

Martijn,

> Gelukkig 2004 allemaal!

Ook namens Mozbrowser.nl iedereen natuurlijk een goed 2004 toegewenst.
Met als goed voornemen om nog meer mensen te overtuigen van de voordelen van
Mozilla-producten.

> Wegens familie omstandigheden ben ik er even tussenuit geweest, maar uit
> de discussie maak ik de volgende actiepunten op voor versie 1.6b:
> vervang 'bladerprogramma' door "browser"
> vervang 'opduikvenster' door "popup"
> vervang 'ophalen' door "downloaden"
>
> verwijder "koppeling" uit 'koppeling openen in nieuw venster'
> gebruik "sneltoetsen" in plaats van 'toetsenbordsnelkoppelingen'

Dit lijkt mij een van de beste voornemens voor 2004.
Ik neem aan dat hetzelfde vervolgens ook wordt overgenomen voor de andere
vertalingen van Mozilla-NL.

> Webstek begint eindelijk meer en meer gebruikt te worden, je vindt het
> gewoon in de Van Dale, vandaar dat ik het voorlopig ongemoeid laat ookal
> lopen we dan iets voor op de massa.

Dat webstek in de VanDale stond, verbaasde mij ook enigszins. Dat de massa
het ooit zal gaan gebruiken, betwijfel ik overigens zeer.
Waarom het dan wel in de VanDale staat ? De VanDale wil 'het meest complete
woordenboek' zijn en dan hoort er ook een vermelding van webstek in.
Dit valt onder andere te lezen op hun website:
"De Grote Van Dale is immers buiten kijf het meest complete woordenboek in
het Nederlands taalgebied. 150 jaar taalgeschiedenis, van A tot Z
uitgespeld. Er is ruime aandacht voor dialecten, leenwoorden, geografische
namen, groepstaal, (literaire) citaten en voor het Belgisch Nederlands."
http://www.vandale.nl/producten/15163
Misschien komt in de volgende editie van de VanDale er wel bij te staan
welke woorden aan het Belgisch Nederlands ontleend zijn. Of mogelijk staat
dat er al in, maar wordt dat niet online vermeld.

> Voorlopig wil ik "hulp" blijven gebruiken waar het origineel 'help'
> gebruikt. De Van Dale definieert het als volgt:

Het verschil tussen Hulp en Help is nog wel te begrijpen, dus dat lijkt me
niet zo'n probleem.

Overigens las ik dit bericht net op de VanDale-website:
http://www.vandale.nl/nieuws/taalnieuws/54050
Een iets andere vertaling, maar ik vond wel enige gelijkenis.

Met vriendelijke groet,

Martijn
http://mozbrowser.nl