mozilla-nl-dev

Re: [Mozilla-nl-dev] Verbetering Nederlandse Firebird-vertaling

From: Bart Kuik
Subject: Re: [Mozilla-nl-dev] Verbetering Nederlandse Firebird-vertaling
Date: Wed, 31 Dec 2003 00:45:26 +0100

Martijn (MozBrowser) schreef:

Gewaardeerde Mozilla-vertalers,

De afgelopen tijd lees ik steeds vaker van mensen die de Nederlandse Firebird-vertaling uitproberen en hier niet echt enthousiast van kunnen worden. Terwijl dezelfde personen vaak de Thunderbird-vertaling (thunderbirdnl.mozdev.org) wel als voorbeeld aanhalen. Dat lijkt me niet echt iets om trots op te zijn en lijkt me ook niet goed voor het Mozilla-product.

De Thunderbird-vertaling is inderdaad een goed stukje werk! Het zou constructief zijn voor de hele Nederlandse vertaling van Mozilla om dit project op één lijn met Mozilla-NL te krijgen.

<..>

Daarom vraag ik mij af of het echt niet mogelijk is om een vertaling te leveren die wel in de smaak kan vallen. En volgens mij is daar helemaal niet zoveel extra voor nodig. Alleen moeten we dan af van de puriteinse vertalingen als opduikvensters (ipv popup-vensters) en webstek (ipv website). Dat zijn in mijn ogen gekunstelde woorden waarvan je een gebruiker alsnog moet uitleggen waar ze voor staan.

Mee eens!

Hopelijk kan Martijn Ras (of wie dan ook) mij meer vertellen over de huidige status van de Firebird-vertaling en wat er ongeveer aan gebeuren moet om er een goede Firebird-vertaling voor versie 0.8 van te maken.

Graag! Firebird 0.8 komt ergens in de eerste week van 2004 uit.

Als er een goede Nederlandse vertaling komt, dan neem ik aan dat we daarvoor wel mede-vertalers kunnen interesseren. Dus als jullie, door bovenstaande voorgestelde extra werkzaamheden, wat krap in de vertalers zouden komen te zitten, dan zijn er vast wel wat extra vertalers te vinden.

Ik heb de tools (nu gcc/win32, binnenkort VS 6.0 en VS.NET), en ik heb de motivatie. Met een beetje slim tijd-management kan ik er ook wel tijd voor vrijmaken.

Graag verneem ik jullie reacties hierop.

Super-idee, en ik liep er zelf ook al een paar dagen mee rond.

PS2: het is niet mijn bedoeling om ongezouten kritiek op Mozilla-NL te leveren. Ik waardeer het initiatief en voel dan meer voor een constructieve dialoog om tot iets goeds te komen.

Laten we dat vooropstellen.

mvg,
Bart Kuik